Citind Jurământul lui Hipocrate, alcătuit în Grecia păgână a secolelor V-IV î.Hr., te surprinde claritatea, noblețea, dar întâi de toate bunul-simț al „voturilor” medicale. Iată câteva: „Voi folosi terapia ca să-i ajut pe bolnavi, dar niciodată pentru a-i vătăma sau nedreptăți. Nu voi prescrie niciodată o substanță cu efecte mortale, chiar dacă mi se cere, nici nu voi oferi unei femei însărcinate vreun mijloc care să-i provoace avortul. În orice casă voi intra, îmi voi ajuta pacienții și mă voi abține de la orice vătămare și stricăciune deliberată”. În zilele noastre însă, experimentele pe om, eutanasia sau avortul, chiar și postnatal, sunt acceptate, promovate și justificate de o deontologie medicală mai sofisticată, dar și mai ambiguă, ce lasă loc interpretării și abuzului. (T.P.)

Recent, pe contul său de Twitter1, cunoscutul virusolog și imunolog american Robert Malone publica o remarcă a lui William L. Shirer, corespondent de presă american în cel de-al Doilea Război Mondial și jurnalist celebru în epocă2: „Experimentele medicale naziste, prin folosirea drept cobai a deținuților și a prizonierilor de război din lagărele de concentrare, sunt un adevărat exemplu de sadism. Beneficiul științific a fost nul. Este o poveste horror, cu care medicina germană nu se poate mândri. Cu toate că experimentele au fost conduse de mai puțin de două sute de impostori – dintre care unii însă au deținut funcții de vârf în lumea medicală –, activitatea lor criminală era cunoscută de medicii de frunte ai Reich-ului, dar nici măcar unul, după cum arată rapoartele vremii, nu și-a manifestat public dezaprobarea”.

Comentariul lui Malone la textul lui Shirer este relevant: „Sunt familiarizat cu această situație, din anumite motive”. Iar motivele lui sunt convingătoare, toate legate de reacția presei academice și mainstream la pozițiile sale publice în pandemie: a fost amenințat, calomniat, cenzurat, luat în râs, ștergându-i-se cu buretele tot istoricul profesional și a realizările științifice, pentru simplul fapt că și-a permis să avertizeze asupra riscurilor vaccinurilor anti-COVID bazate pe ARN mesager. Un „delict” impardonabil, cu atât mai mult cu cât venea din partea unui om cu expertiză la vârf în domeniu, numărându-se printre arhitecții-cheie ai tehnologiei mARN.

Acesta este motivul pentru care un om ca el a ajuns să fie catalogat drept anti-vaxxer, cu toate că, în realitate, și-a petrecut întreaga carieră pentru a dezvolta vaccinuri și, mai mult, și-a exprimat public convingerea că tehnologia mARN este o platformă de vaccinare ce poate aduce beneficii medicale semnificative. Pe de altă parte, este de părere că dezvoltarea acestor vaccinuri a fost precipitată, fapt care a provocat două probleme majore. Prima ține de faptul că „proteina spike, care reprezintă esența vaccinului, poate determina probleme de sănătate, iar în acest sens există deja suficiente dovezi științifice, care însă nu au fost suficient de mediatizate”. A doua problemă este că, în graba de a aduce vaccinurile pe piață, nu s-au efectuat suficiente testări pentru a înțelege potențialele riscuri și complicații. Semnificative, în acest punct, sunt datele la care se încheie perioada de testare a principalelor vaccinuri, potrivit informațiilor oficiale furnizate chiar de companiile producătoare: 11 mai 2022 – AstraZeneca3; 27 octombrie 2022 – Moderna4; 2 mai 2023 – Pfizer/BioNTech5.

Din acest motiv, Dr. Malone consideră că vaccinurile sunt, în cel mai bun caz, o soluție parțială, însă nu unica la „criza COVID”. Susține că esența unei bune strategii de vaccinare este prevenția, dar că, într-o pandemie, vaccinarea în masă nu dă rezultate. „În pandemia COVID, în loc să oprească răspândirea virusului, vaccinurile determină apariția mai multor mutații, cum este varianta Delta, pe care Dr. Malone o consideră rezultatul direct al vaccinurilor”. În opinia sa, vaccinurile s-au dovedit ineficiente în stoparea valului pandemiei și, prin urmare, se impun soluții alternative6.

Experiența tragică a experimentelor medicale din timpul celui de-al Treilea Reich este un imbold pentru mulți medici de astăzi să nu se ascundă în spatele unei tăceri complice. Astfel, conștientizând uriașa responsabilitate ce apasă pe umerii cadrelor medicale în acest moment, Dr. Malone, alături de mai bine de 9.000 (până la această dată) de profesioniști în domeniu, au dat publicității „Declarația de la Roma” din 14 septembrie 202178. Textul conține concluziile unei conferințe internaționale, desfășurate la Roma între 12-14 septembrie 2021 și dedicate tratamentelor verificate clinic în terapia și prevenția COVID, având ca participanți medici deschiși dialogului științific din mai multe țări ale lumii. Evenimentul, intitulat International COVD Summit, a avut loc sub egida Ippocrate.org9 ‒ o organizație neafiliată politic, fondată în a doua parte a anului 2020 de un grup de medici italieni care au dorit să ofere alternative terapeutice eficiente și ieftine în tratarea coronavirusului. Merită menționat că, pe 13 septembrie, lucrările conferinței au fost găzduite de Senatul italian.

Pentru demnitatea științei medicale

Este un text concis, care prezintă principalele motive pentru care acești medici protestează public. Ei se numără printre cei ce nu vor să rămână în memoria umanității asemenea medicilor germani ai celui de-al Treilea Reich. Astfel, motivele enunțate țin de o etică medicală elementară, în spiritul Jurământului hipocratic. Este vorba, în primul rând, de „responsabilitatea și datoria de a susține și reda demnitatea și integritatea științei medicale” și de datoria de a reacționa la „atacul fără precedent împotriva capacității noastre de a acorda îngrijire medicală pacienților”, ca urmare a imixtiunii factorului de decizie politică în procesul medical. Tot factorul politic descurajează medicii să se angajeze „într-un dialog profesional deschis privind bolile emergente, nu doar periclitând esența profesiei medicale, ci chiar punând în pericol viața pacienților”. Medicii sunt împiedicați în felul acesta să ofere „tratament pacienților lor, prin interdicțiile puse de farmacii, spitale și agenții de sănătate publică, ceea ce face ca majoritatea furnizorilor de asistență medicală să nu-și mai poată proteja pacienții în fața bolii”. Documentul denunță și abordarea terapeutică inadecvată simptomatologiei bolii COVID: „La primele semne ale bolii, medicii îi sfătuiesc pe pacienți să meargă acasă (ceea ce favorizează amplificarea virală) și să revină la control abia când boala se agravează, ajungându-se în felul acesta la sute de mii de decese inutile”. „Aceasta însă nu este medicină, nici îngrijire medicală”, ba, mai mult, „aceste politici pot constitui crime împotriva umanității”.

Din toate aceste motive, „Declarația de la Roma” revendică, mai întâi, „restabilirea relației medic-pacient, dat fiind că inima medicinii este tocmai această relație, care le permite medicilor să înțeleagă cel mai bine pacienții și bolile”. Doar în felul acesta lumea își va recâștiga încrederea în medici și medicină. Revendică, de asemenea, încetarea intruziunii politice în practica medicală și în relația medic-pacient: „Medicii și toți furnizorii de servicii medicale trebuie să fie liberi să-și practice arta și știința medicinei fără teama de concediere sau scădere a salariului, cenzură, calomnie sau alte măsuri disciplinare, inclusiv pierderea licențelor și a contractelor de asigurare”. Toate aceste măsuri nu fac decât să pericliteze îngrijirea medicală. „Mai mult decât oricând, trebuie protejat dreptul și posibilitatea medicilor de a face schimb de experiență și de a-și face cunoscute descoperirile științifice obiective, care să contribuie la înțelegerea bolilor”. De asemenea, „medicilor nu trebuie să li se impună restricții de prescriere a unor tratamente sigure și eficiente. Aceste restricții continuă să provoace boli și decese inutile”. Dimpotrivă, trebuie restabilite „drepturile pacienților de a beneficia de aceste tratamente, în urma unei informări complete asupra riscurilor și beneficiilor fiecărei opțiuni”.

Documentul se încheie cu o invitație adresată tuturor medicilor și tuturor furnizorilor de servicii medicale din lume „de a se alătura acestei cauze nobile, de a restabili încrederea, integritatea și profesionalismul în practica medicinei”. În același spirit, sunt invitați și „oamenii de știință din toată lumea, calificați în cercetarea biomedicală și care susțin cele mai înalte standarde etice și morale, să fie fermi și consecvenți în desfășurarea și publicarea cercetărilor empirice obiective, fără teama de represalii vizând cariera, reputația și mijloacele de trai”.

Medicii și profesioniștii din domeniul Sănătății care doresc să se alăture inițiativei pot semna „Declarația de la Roma” pe site-ul: https://doctorsandscientistsdeclaration.org/.

Tatiana Petrache

Articol publicat in Revista Familia Ortodoxa/Octombrie 2021

1 https://twitter.com/RWMaloneMD?ref_src=twsrc%5Egoogle%7Ctwcamp%5Eserp%7Ctwgr%5Eauthor

2 https://www.books-by-isbn.com/0-671/0671728687-Rise-And-Fall-Of-The-Third-Reich-William-L.-Shirer-0-671-72868-7.html